نظریۀ اعداد از دلچسب ترین مباحث ریاضی است . از یکطرف هر کس می تواند نیروی استدلال و تفکر خود را در میدان نبرد با قوانین شناخته و ناشناختۀ آن بیازماید و از طرف دیگر تنوع استدلالها و بی ارتباطی ظاهری که در مورد قوانین و روابط مربوط به آن چشم می خورد ، زیبایی خاص و بی نظیری به آن می دهد که جذبۀ آن هر علاقمندی را روزها و ماهها بخود مشغول می دارد .

 

وقتی خواننده صورت مسئله ای از این کتاب را می خواند ، اگر قبلا آنرا ندیده باشد ، در ابتدای کار خود را در مقابل معمایی می بیند و بنظرش می رسد که تنها یک معجزه می تواند مسیر استدلال او را معین کند . ولی وقتی به آن مشغول می شود و احتمالا از قسمت مربوط به حل آن کمک می گیرد با شادی فوق العاده ای احساس می کند که خود به نقش معجزه ساز در آمده است و به محیط اسرار آمیز و تاریک مسئله نور امیدی داده است و توانسته است بتدریج به کلید حل آن نزدیک شود . گاهی هم دهانش از تعجب باز می ماند که چگونه خود نتوانسته است ارتباطی به این سادگی و استدلالی به این روشنی را پیدا کند و راه حل مسئله را بگشاید .

 

خواننده در مقدمه و موخره و حواشی کتاب می بیند که این وضع مخصوص او نیست و بزرگترین ریاضی دانها هم در چنین احساسهایی با او شریک بوده اند و همین تشابه موقعیت ، او را قانع می کند که اگر بخواهد و حوصلۀ کار و تفکر را داشته باشد ، می تواند به جمع محققین مربوط به نظریۀ اعداد بپیوندد . اگر ترجمه و نشر این کتاب تنها همین اثر را بر روی خوانندۀ مستعد و علاقمند بگذارد ، اجری بزرگ برای مترجم فارسی آن خواهد بود .